La CUP considera un èxit organitzatiu les consultes del 13 de desembre

La CUP considera un èxit organitzatiu les consultes del 13 de desembre, destaca el seu important paper en l'extensió i socialització de l'independentisme i valora molt positivament el seu exemple d’autoorganització popular.

La CUP lamenta els intents d’utilitzar les consultes en benefici d’interessos personals, partidistes o electoralistes. La Candidatura d’Unitat Popular valora molt positivament  les 166 consultes per la independència que van tenir lloc el darrer 13 de desembre, constituint una de les més grans mobilitzacions independentistes de la història del país.

Malgrat que la participació no ha assolit els nivells que alguns dels organitzadors van marcar com a objectius, cal destacar que en moltes localitats i algunes capitals de comarca el "sí a la independència" va superar en termes absoluts el "sí a l'estatut" del referèndum de 2006.

Les consultes per la independència han mobilitzat 200.000 persones al Principat el 13 de desembre i han deixat en evidència aquells que qualificaven aquest procés com a antidemocràtic amb  l'argument que no té cabuda en l'ordenament jurídic espanyol. Lluny d'això, s'ha demostrat que la democràcia va més enllà de les lleis. Quan les lleis neguen la capacitat de decidir al poble el seu futur com a subjecte polític i quan neguen la possibilitat d'expressar lliurament les opinions, hom pot trobar-se amb l'autoorganització popular.

Ha estat als municipis i a través del teixit associatiu i el treball de milers de voluntaris anònims i sense afany de protagonisme que s'ha bastit un procediment exemplar, organitzat i rigorós. Això ha estat així malgrat les traves institucionals, la pressió en contra de la classe política i mediàtica espanyola i la indiferència del regionalisme. Les consultes demostren que amplis sectors populars poden  i hauran d’organitzar-se per treballar en l’exercici de l’autodeterminació.

Un factor determinant, la il·lusió amb què s’han organitzat aquests referèndums i amb què s’hi ha participat, obliga a la CUP a continuar col·laborant-hi i a estendre’ls.   En aquest sentit,  alguns dels nuclis de la CUP ja estan donant suport a la preparació dels referèndums del 28 de febrer i del 25 d’abril. La CUP considera que la celebració de les consultes i el treball previ activa consciències militants i  possibilita la creació d’una estructura de base local per estendre el debat autodeterminista. El moviment popular per l’autodeterminació, no estrictament partidista – recorden - és un ingredient bàsic per avançar posicions en la lluita contra els Estats espanyol i francès.

D’ara endavant, d’entre els compromisos de la CUP també s’hi troba el de treballar per l’extensió de l’onada de consultes arreu de la nació. Més enllà de propiciar que els Països Catalans siguin el subjecte polític que figuri a les paperetes, l’organització ha fet públic el seu compromís de dur les consultes a d’altres territoris de la nació. Així, destaca Xavier Angelergues, portaveu de la CUP: “Observem amb atenció els moviments que més d’un centenar de càrrecs electes estan fent a les Illes per a convocar consultes. És en aquest sentit que s’ha de treballar. És la nació completa que s’ha d’alliberar".

La CUP també alerta de la necessitat de consolidar el moviment de les consultes i autodeterminista tot recollint  reivindicacions socioeconòmiques. Tot i reconèixer que el moviment ha de ser transversal, l'organització recorda que s'ha d'anclar en sòlides bases populars, els treballadors i les treballadores; que seran els sectors més beneficiats en la independència.

D'altra banda, la CUP  lamenta "l'espectacle que estan fent aquells que intenten utilitzar les consultes en benefici d’interessos personals, partidistes o electoralistes", en contraposició a la feina sincera dels milers de persones que han treballat per fer possibles les consultes, a qui s'anima a seguir actius en la lluita per l’alliberament nacional i social dels Països Catalans.