Candidatura d'Unitat Popular

Cerdanyola del Vallès

#novullpagar: la insubmissió catalana a l'espoli no s'atura

No hi ha cap norma que prohibeixi passar un peatge sense pagar. Ho assegura el president de la secció de dret de la circulació del Col·legi d'Advocats de Barcelona, Joan Carles Rio-Valle. En declaracions a La Vanguardia, Rio-Valle afirma que practicar la insubmissió als peatges 'no és sancionable' perquè 'no hi ha cap norma que ho estableixi' i per tant 'tot el que no estigui prohibit, està permès'.

'No hi ha cap norma en el Reglament General de Circulació que digui que no pagar el peatge sigui una infracció. I si no hi ha cap norma que ho digui, és inviable sancionar', recalca. D'aquesta manera, l'amenaça del Govern d'imposar sancions de 100 euros als condcutors insubmisos, i l'amenaça per la seva part d'Abertis en assegurar que té identificats 6.000 conductors que no han pagat seria paper mullat. Segons aquest advocat, el que van fer és només 'una infracció civil, un incompliment contractual'.

Es tracta doncs d'una obligació civil que es pot reclamar als jutjats, és a dir que 'Abertis hauria de presentar 6.000 demandes, una cosa inviable', etziba Joan Carles Rio-Valle. En aquest sentit, creu que l'amenaça del Govern és 'una mesura coactiva, intimidatòria perquè la gent tingui por i pagui'.

'T'obliguen a parar, no a pagar'

Pel que fa a la discussió de passar amb el semàfor en vermell, Rio-Valle remarca que tampoc és sancionable ja que no es tracta d''un senyal que també està a la sortida dels garatges, però no és un semàfor de trànsit. No és el semàfor regulat pel reglament de circulació. I el senyal circular al que t'obliga és a parar, no a pagar'.

I si Abertis reté o força algú a pagar? 'Seria una detenció il·legal si intentessin paralitzar el vehicle que es nega a abonar l'import del peatge. Si forcessin que aquest pagués, podria ser un delicte de coacció en què incorrerien els treballadors, com a persones físiques, de l'empresa d'autopistes', declara aquest advocat. I la policia? 'Et pot demanar la documentació i t'has identificar [cosa que no poden exigir els treballadors d'Abertis]. Però no poden fer res contra els que no decideixen pagar el peatge. Seria necessari un canvi de legislació que indiqués que aquest fet és una infracció reglamentària de trànsit', afegeix.

Per una altra banda, el regidor de la CUP a l'Ajuntament de Berga Francesc Ribera 'Titot' ha estat retingut durant dues hores i mitja al peatge de Manresa per negar-se a pagar i a passar en vermell. Ribera ha anat narrant l'espera a través del seu compte de Twitter, on ha explicat que li han alçat la barrera però s'han negat a posar-li el semàfor en verd, tal com ell exigia.

Davant d'això, Autema, l'empresa que gestiona el peatge de Manresa, ha retingut Ribera al peatge durant dues hores i mitja, rècord d'espera en el moviment per la insubmissió als peatges. Davant la sorpresa d'alguns ciutadans que li han comunicat que podia passar en vermell igualment, Ribera ha respost: 'Sé que podria passar en vermell, però semàfor verd suposa renunciar a cobrar. I és el que vull'. Fins i tot el promotor de la campanya #novullpagar s'hi ha dirigit per dir-li que podria passar en vermell.

Tot i així, més enllà de no pagar Ribera ha perseguit que l'empresa renunciés a cobrar, i en aquest sentit ha creat una nova etiqueta a Twitter, que succeeix l'exitosa #novullpagar: ha encunyat el hashtag #Vullquerenunciinacobrar ('Vull que renunciïn a cobrar'). 

Això és el que ha perseguit Ribera i que finalment ha aconseguit. Li ha costat dues hores i 27 minuts de rellotge fins que pels volts de dos quarts d'onze de la nit ha pogut passar sense que el semàfor estigués en vermell.

Nombrosos regidors de la CUP s'han mullat i han passat sense pagar pels peatges, una cadena a la que s'han sumat milers de ciutadans. Segons la CUP, 'només la pressió social i la desobediència civil podria forçar el traspàs de la gestió a l'administració pública'. En aquest sentit, creu que la campanya és una bona mesura de pressió per posar a fi a una situació que 'entre el dèficit d'infraestructures, l'espoli fiscal i l'excés en el cobrament de peatges en comparació amb altres zones de l'estat espanyol' converteixen l'adhesió a aquesta iniciativa 'gairebé en una obligació'.

Així, la formació anima els ciutadans a secundar la campanya #novullpagar 'per mostrar el descontentament ciutadà' i exigir solucions davant del que ha esvingut 'un autèntic robatori i falta de respecte al poble català'.

Més informació: