Un homenatge a Xirinacs obre el Correllengua 2012 a Cerdanyola

Notícia publicada al Cerdanyola.info

Amb el lema Llengua, cultura i llibertat s'obre aquesta tarda una nova edició del Correllengua a Cerdanyola que comptarà avui amb un homenatge al filòsof, polític i religiós Lluís Maria Xirinacs. Núria Roig i Esteve, de la Fundació Randa, dedicada a la preservació i difusió del treball de Xirinacs, protagonitzarà l'homenatge previ a la projecció del documental Xirinacs, de l'amnistia a la independència.

Lluís Maria Xirinacs tenia una personalitat polièdrica, difícil d'encaixar en una frase i amb una presència destacada des dels anys 70 quan va ser un dels fundadors de l'Assemblea de Catalunya. Seguidor de Gandhi, Xirinacs va ser candidat al Premi Nobel de la Pau en diverses ocasions, senador independent a la primera legislatura de la democràcia, activista per la independència o Premi Canigó de la Universitat Catalana d'Estiu. Lluís Maria Xirinacs també va estar envoltat per la polèmica com quan va deixar de ser mossèn o arran d'unes declaracions sobre ETA que li van suposar una condemna per enaltiment del terrorisme.

Núria Roig, dinamitzadora de la Fundació Randa, explica que Lluís Maria Xirinacs era bàsicament 'un defensor dels oprimits davant el poder' i destaca que aquesta va ser la seva trajectòria durant el franquisme però també a la democràcia amb la defensa que l'Assemblea de Catalunya continués després de les primeres eleccions, la defensa de l'amnistia als presos polítics o l'aposta per la independència 'dels Països Catalans, no fragmentats'. Roig indica que Xirinacs considerava 'l'autonomia una cosa molt fluixa amb una democràcia no consolidada'.

En aquest sentit, Roig considera que Xirinacs estaria satisfet i expectant per l'actual situació política de Catalunya i l'actitud del president de la Generalitat.

Xirinacs protagonitza el Correllengua 2012 en commemoració del cinquè aniversari de la seva mort. Núria Roig destaca que l'homenatjat era un defensor de totes les llengues del món perquè són 'l'ànima dels pobles' i explica que al 2001 va fer un article d'agraïment a la tasca de la Coordinadora d'Associacions de la Llengua, la CAL, entitat organitzadora del Correllengua.

Avui també es projecta el documental Xirinacs de l'amnistia a la independència, un reportatge elaborat per Xavier Montanyà i Lala Gomà que Roig destaca com a molt important per recuperar la memòria d'aquells anys i que TV3 no va voler emetre al seu moment.

Aquest acte, juntament amb un assaig obert dels Castellers de Cerdanyola, es realitzarà a l'Espai Granados de la ciutat a les 19.30 hores i servirà de presentació del programa d'actes del Correllengua 2012.

Programa del Correllengua 2012

Dins d'aquest espai d'activitats, demà, dijous, a les 21 hores el Casal Popular i Cultural La Clau acollirà un recital poètic a càrrec del col.lectiu local Ramat de Pedres amb pintxos a càrrec de La Verenjena Revelde.

Divendres, a les 17:30h, serà el torn de l'animació infantil amb la representació de l'espectacle Cataclown i una xocolatada a la plaça de Josep Viladomat.

Però el dia central del Correllengua 2012 serà dissabte quan l'espai al voltant de la biblioteca Ca n'Altimira aculli una fira d'entitats i sigui l'escenari de l'arribada de la flama del Correllengua a les 11 hores. Posteriorment serà el moment de la lectura del manifest d'aquesta edició i d'una mostra de sardanes, balls de bastons, l’actuació de la bèstia de foc i lluita d’espardenya.

A les 12.30 hores, tindrà lloc un vermut musical amb PDA Skar. A les 14 hores està previst un dinar popular i a les 16 hores un dictat popular i concurs de mots encreuats patrocinat per Llibreria l’Aranya. A les 17,30 hores tindrà lloc una mostra de jocs tradicionals. Els actes acabaran a les 19:30h amb un espectacle de música d'arrel tradicional amb l'artista local Josep-Maria Ribelles.